Według raportu „Niedobór talentów” opracowanego przez ManpowerGroup, aż 66% organizacji w Polsce ma trudności w obsadzaniu stanowisk pracy nowymi pracownikami o pożądanych kwalifikacjach. W tym kontekście kluczowym elementem strategii zatrudniania staje się dla organizacji elastyczność.

Organizacje – według raportu firmy Hays „Nowoczesne formy zatrudnienia 2024” – najczęściej decydują się na nowoczesne formy zatrudnienia (m.in. outsourcing, praca projektowa) w odpowiedzi na zwiększony nakład pracy oraz chęć osiągnięcia większej elastyczności w zarządzaniu kosztami zatrudnienia. Wysoko na liście motywacji skłaniających firmy do szukania wsparcia na zewnątrz uplasowały się również konieczność pozyskania kompetencji niezbędnych do ukończenia konkretnych projektów (24%) oraz trudności z pozyskaniem odpowiednich kandydatów do pracy etatowej (14%). 

Obszar specjalizacyjny pracowników umysłowych, którzy najczęściej podejmują z firmami współpracę na określony czas, pozostaje niezmienny. Praca projektowa najczęściej dotyczy stanowisk związanych z IT, administracją, obsługą klienta oraz obszarem finansowo-księgowym. Coraz częściej o pracy projektowej, dzięki której organizacja może uzupełnić luki kompetencyjne i wyłowić najlepsze talenty z rynku, mówimy również w branży digital marketingu. 

W digital marketingu praca projektowa w formule body leasingu to elastyczne rozwiązanie, które pozwala szybko i efektywnie zaspokoić potrzeby firmy związane z realizacją projektów z zakresu marketingu cyfrowego, bez konieczności zatrudniania specjalistów na stałe. Współpraca w tej formule umożliwia firmom uzupełnienie luk kompetencyjnych, pozyskanie najlepszych talentów z rynku, z kolei specjalistom stwarza szansę zdobycia cennego doświadczenia poprzez realizację projektów dla różnorodnych firm.

W przypadku body leasingu problem niedoboru kompetencji rozwiązuje się niejako sam. Specjaliści różnych branż, w tym eksperci z obszaru marketingu cyfrowego, pracując w tej formule, zdają sobie sprawę z konieczności ciągłego dokształcania się, aby pozostać konkurencyjnymi na rynku. 

– Branża digital marketingu, będąc niezwykle dynamiczną, wymaga od ekspertów SEM, paid social czy programmatic ciągłego rozwoju zawodowego i zdobywania nowych umiejętności. Dla pracodawcy, który decyduje się na zatrudnienie w formule body leasingu, istotne jest, aby specjalista miał już na starcie wysokie kompetencje i doświadczenie – wyjaśnia Magdalena Radecka, Project Manager w BIDads.

Firmy zauważają – co wynika z raportu “Nowoczesne formy zatrudnienia 2024” że osoby pracujące projektowo są elastyczne, proaktywne i potrafią szybko odnaleźć się w nowych okolicznościach. Organizacje wysoko oceniają zaangażowanie specjalistów zewnętrznych „wynajmowanych” do pracy projektowej – nie dostrzegają pod tym względem większych różnic pomiędzy pracownikami etatowymi a zewnętrznymi. 

– Cennym atutem body leasingu, co potwierdzają nasze doświadczenia, jest możliwość natychmiastowego wykorzystania specjalistów z konkretną wiedzą i doświadczeniem, gotowych do pracy nad projektem od pierwszego dnia – mówi Magdalena Radecka. 

Wśród kompetencji, które posiadają pracownicy zewnętrzni, organizacje najczęściej wymieniają elastyczność i umiejętność dopasowania się do zmiennych warunków (71%), proaktywną postawę i podejście do pracy (63%), skuteczną komunikację (61%), umiejętność pracy w zespole (61%), zdolność pracy pod presją (48%).